Achtergrond

Research Africa – Marktonderzoek in Afrika

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Wie is Research Africa?

Research Africa is een marktonderzoekbureau gericht op maatschappelijke impact in Afrika. Met een flexibel en schaalbaar ‘mobile phone platform’ en call center is Research Africa gemakkelijk in staat om de ‘Bottom of the Pyramid’ te bereiken (mensen met lage inkomens, die van $ 2 of minder per dag leven). Research Africa creëert activiteiten die kansen genereren voor de Bottom of the Pyramid. Het business model gaat uit van individuen als gewaardeerde consumenten van een breed scala aan producten en diensten. In ruil voor hun feedback is het voordeel voor de respondenten op de korte termijn het mobiele telefoon beltegoed (airtime) die zij ontvangen voor deelname aan enquêtes. Voordelen op lange termijn zijn de mogelijkheden voor organisaties om meer op maat gemaakte strategieën voor hun doelgroepen te ontwerpen en te implementeren, die leiden tot betere producten en diensten op basis van de behoeften van de bevolking.

 

De behoefte aan marktonderzoek in potentieel Afrika

Organisaties in Afrikaanse ontwikkelingslanden hebben een groeiende behoefte aan marktonderzoek. Ten eerste omdat organisaties op het terrein van ontwikkelingssamenwerking transparanter moeten worden over hun middelen, resultaten en  effectiviteit van hun diensten. Ten tweede is  Afrika een van de grootste groeimarkten ter wereld. Deze snel groeiende, competitieve omgeving creëert een groeiende behoefte aan marktonderzoek. Consumenten zijn de levensader van bedrijven, maar beschikken bedrijven daadwerkelijk over voldoende kennis over hun consumenten? Hoe tevreden zijn hun klanten over hun producten / diensten? Wat zijn hun meningen en wensen? Hoe kan hun loyaliteit worden verbeterd? Dit zijn belangrijke vragen voor organisaties en investeerders die actief zijn in Afrika. Het is tevens een stimulans om Afrikanen niet te zien als arme hulpeloze mensen, maar als echte consumenten.

 

Onze aanpak in marktonderzoek

Meer dan 500 miljoen Afrikanen gebruiken een mobiele telefoon en de markt voor mobiele telefonie groeit ieder jaar erg hard. Mobiele telefoons zijn zelfs doorgedrongen tot dorpen waar mensen geen elektriciteit hebben. De snelle penetratie van mobiele telefoons door alle lagen van de samenleving in ontwikkelingslanden betekent dat het mogelijk is om te communiceren met de Bottom of the Pyramid en de opkomende middenklasse. Dit onderstreept de gigantische mogelijkheden om mobiele telefoons te gebruiken om grote groepen mensen over het hele continent te bereiken. De explosieve groei van de mobiele communicatie industrie in Afrika biedt een enorme potentie om te communiceren met mensen op een persoonlijk niveau.

Research Afrika speelt in op deze trend en heeft ervaring opgebouwd in het gebruik van mobiele technologie voor marktonderzoek door middel van een state of the art mobile phone platform en call center die data-applicaties, SMS- en spraakberichten genereren. Voor het marktonderzoek worden mensen uitgenodigd om deel te nemen aan enquêtes. Respondenten worden vervolgens voor hun input beloond met mobiele telefoon tegoeden (40 dollar cent per onderzoek). Een gratis nummer en een beschrijving van hoe men zich kan inschrijven worden op grote schaal geadverteerd in de massa media, waaronder radio, krant en televisie in de target gebieden. Door middel van een opt-in geven deelnemers toestemming om vragen over producten en diensten via hun mobiele telefoon te ontvangen.

De mobiele telefoon is bijzonder goed geschikt voor marktonderzoek omdat het kosteneffectief en betrouwbaar is. Daarnaast stelt het klanten in staat resultaten vrijwel real-time te ontvangen. Het maakt het mogelijk consumenten deel te laten nemen aan enquêtes waar en wanneer het hen uitkomt. Deze voordelen hebben een positief effect op de respons, de kwaliteit van gegevens en de geldigheid van de resultaten.

 

Uit de praktijk

Onlangs voerde Research Africa in opdracht van USAID en Unilever/ Lifebuoy een onderzoek uit om opvolging te geven aan de ‘Global Hand Washing Day SMS-campagne’ in Oeganda. Het doel van dit onderzoek was onder andere de kennis, houding en gedrag ten aanzien van zeepgebruik voor persoonlijke hygiëne te onderzoeken. Een kans voor een private partij als Unilever om bij te dragen aan een betere gezondheid, naamsbekendheid te verhogen en  nieuwe marktkansen te ontdekken. Een goed voorbeeld van hoe organisaties aan de ene kant kunnen bijdragen aan hun eigen ontwikkeling en aan de andere kant maatschappelijke impact kunnen genereren in ontwikkelingslanden.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons